Šnekové prevodovky

Zobrazuje sa všetkych 9 výsledkov

Šneková prevodovka , šnekový pohon

Šneková prevodovka (alebo šnekový pohon) je špecifická kompozícia ozubeného kolesa, v ktorej skrutka (závitovka) zaberá s ozubeným kolesom podobný čelnému kolesu. Nastavenie umožňuje užívateľovi určiť rýchlosť otáčania a tiež umožňuje prenášať vyšší krútiaci moment. Tento mechanizmus možno nájsť v zariadeniach doma i v ťažkých strojoch; najjednoduchšia forma evidentná v ladiacom mechanizme akustickej gitary.

Existujú tri rôzne typy šnekových prevodov:

  • Non-throated – ide o rovnú závitovku bez drážky obrobenej po obvode. Jediný pohybový bod je to, čo sa dostáva do kontaktu so zubami, čo znamená, že tento konkrétny typ závitovkového prevodu je subjektívny voči vysokému opotrebeniu jednotkového zaťaženia.
  • Jednorožec – konkávne skrutkovité zuby sú ovinuté okolo závitovkovej šnúry pre styk s čiarou, čo znamená vyššie jednotkové zaťaženia s menším nadmerným opotrebovaním.
  • Dvojité hrdlo – zvyčajne nazývané kužeľ presýpacích hodín, tento typ má konkávne zuby na závitovkovej skrutke aj na samotnom prevodovom stupni. Zvýšenie kontaktnej plochy takýmto spôsobom umožňuje zvýšenie jednotkového zaťaženia pri nižšom opotrebovaní.

Aplikácie šnekových prevodoviek

Ladiace nástroje – väčšina gitár, bás, bendží a ďalších strunových nástrojov používa šnekové zariadenie na ich ladenie. Hlavným dôvodom je redukcia sily ozubeného kolesa spojená so schopnosťou blokovania, ktorá udržiava požadovanú tesnosť reťaze na mieste. Tento typ šnekovej prevodovky sa od väčšiny líši, pretože sa dá ladiť hore aj dole, kým väčšinu závitovkových prevodov možno otáčať len jedným smerom.
Výťahy – závitovkové prevody sa často nachádzajú v strojoch bežných výťahov kvôli ich kompaktnej veľkosti a nevratným vlastnostiam. Vzhľadom k tomu, že prevod / náklad nemôže prenášať pohyb späť cez závitovku / kladkostroj, môže tento typ prevodu pôsobiť ako sekundárny brzdový systém. To znamená, že zaťaženie nemôže klesnúť a rýchlosť zaťaženia je ľahko regulovateľná.
Diferenciály Torsen – Veľké nákladné vozidlá alebo terénne vozidlá, ako napríklad Hummer, často potrebujú dodávať rôzne kolesá v závislosti od toho, aký výkon vozidlo vykonáva. Napríklad kolesá sa musia otáčať pri rôznych rýchlostiach, pričom sa otáčajú ich rohy, pretože vnútorné kolesá sa pohybujú kratšie. Diferenciál vozidla Torsen zvládne tento pohyb kombináciou šnekových prevodov, ktoré oddeľujú výkon každého jednotlivého kolesa.
Vráta a dopravníkové pásy – Typické závitovkové pohony sa môžu otáčať len v jednom smere, čo znamená, že dopravné pásy a bezpečnostné brány sa zablokujú, keď sa nepoužívajú, a nebudú bežať
dozadu. Automatické bezpečnostné brány často prijímajú dva šnekové pohony, jeden na otvorenie a druhý na zatvorenie. To znamená, že brána môže byť zablokovaná v každom smere a nemôže byť nijako narušená.